محراب مسجد ساوه

این مسجد مشتمل بر ۶ محراب بوده مسجد سجاد مشهد  میباشد. باطن محراب و ربرروی ستون نخستین نوشته ها آیه ۲۵۴ سوره مبارکه بقره (آیه الکرسی) به خط ثلث گچبری شـده کـه قسمتی از آن از میان رفتـه میباشد.

در ستون آجل آیه ۲۳۸ سوره بقره به خط ثلث گچبری گردیده‌است. بالای کتیبه نام برده ودر هشت لوزی صورت واژه (علی) هشت توشه به خط کوفی تکرار شد‌ه‌است اصولا گچ تحت عنوان عنصری صورت پذیر کاربرد وسیعی در بناهای تاریخی خصوصا تزیین مساجد داشته میباشد به همین ادله مسجد جامع ساوه نیز از این ماده در سطح پهناور ای در بخـش هـای گوناگون دربرگیرنده گنبد منزل اساسی وشبستان رزرو مسجد سجاد مشهد  های جناح جنوبی و محراب به کارگیری شده و اثر ها بدیعی به وجود آمده میباشد.

مناره
در کناره شمال شرقی و خارج از مسجد ساوه ، منارهای رفیع و آجری مرتبط با زمان سلجوقی واقع شد‌ه‌است. نصیب زیر این مناره بی آلایش و قسمتهای بالایی آن با نقوش آجری مزین گردیده و بر پایه ی شواهد و مستندات، به گذر زمان فرصت قسمتی از آن تخریب یا این که ریزش نموده است و ارتفـاع فعلی آن ۱۴ متر و با قطر ۳،۵ متر میباشد.

روش پله ای مارپیچ که به نقوش متنوع و پر رنگ مزین گردیده، قابلیت دسترسی به نوک مناره را مهیا می‌آورد. در نصیب ذیل منار جملـه «لا پیامبر آن گاه محمد» سه توشه به خط کوفی بنائی با خشت درج شده میباشد. درزیر لبه دو کتیبه ای وجود داشته که به خط ثلث در تاریخ ۵۰۴ هجری بوده میباشد.

صحن
تراس مستطیل مربع صورت آدرس مسجد سجاد مشهد  و حوضی هشت ضلعی تعالی نیز در میانه صحن مسجد جامع ساوه قراردارد که دلنشین و دوست داشـتنی جلـوه مـی کنـد و چهـار باغچـه با درختانی بلند در آن خود نمایی می نمایند.

شبستان
این مسجد دارنده سه شبستان است در جناح شرقی مسجد نیز یکسری شبستان با طاقهای بلند وجود داراست ودارای طاق نمای محرابی صورت است در ایـن جناح نیز تغییر و تحول و تحولاتی بسیار انجام یافته میباشد.

گنبد منزل
گنبد منزل مسجد جامع ساوه با تناسبات معماری اسلامی اهل ایران قرینه سازی و کناره سازی خوشگل به طول حدود ۱۷ متر سازه شد‌ه‌است. تزیینات کاشی کار ی شماره تلفن مسجد سجاد مشهد  ذیل گنبد و برگرداندن آن در پوشش فرنگی زیبایی جلوه خاصی به‌این سازه بخشیده میباشد.

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 2 ]

[ چهارشنبه 15 فروردين 1403 ] 14:23 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]