تزیینات مسجد فهرج

بکارگیری تزئینات گوناگون در مسجد  فهرج، نماد   مسجد سجاد مشهد می‌دهد که آفریننده قصد داشته تا در‌حد قابلیت اثری پر رنگ و مالامال شکوه به وجود آورد. این تزئینات به ویژه گچبری ها که بعد از لایه برداری اندود کاهگل سازه ظواهر گردیدند، دارنده اصالت می‌باشند. با دقت به خشتی بودن دیوارهای تراس مسجد جامع فهرج ، به حیث میرسد که قوسهای دکوری مو جود هم زمان با ایجاد کرد آنان انجام شده و الحاقی نیستند به این ترتیب تزئینات مو جود به همپا ویژگیهای معماری، معیارهای مناسبی برای تاریخ گذاری سازه میباشند.
 
گرچه صورت قوس های رزرو مسجد سجاد مشهد  تیزه دار و بعدها آجرهای خشتی در فهرج شبیه همین ویژگیها در مسجد تاری منزل دامغان می باشند اما در شبستان مسجد جامع فهرج، قوسهای تیزه دار به مکان قوسهای بیضی صورت دامغان بکار رفته اند و علیرغم کوچکی دهانه ها و طول کمتر، ستونهای کلفت تری در فهرج به مکان ستونهای مدور تاریخانه، بکار گرفته گردیده اند. بکارگیری اینگونه ستونهای بزرگی در دهانه های خرد نماد می دهد که احتمالا تفکر استفاده این ستونها تحت عنوان الگویی رایج از بنای دیگری آدرس مسجد سجاد مشهد  اقتباس شده است.
 
رسیدگی مسجد فهرج نماد میدهد علیرغم استعمال از طرح متداول شبستان ستوندار (یا این که پلان عربی)، طرز ایجاد کرد سازه که بخشی از آن ناشی از تداوم سنت معماری ساسانی و قسمت دیگرش وام دار و نوآوری معمارانه بود ویژگیهایی شبیه ای با بقیه بناهای شاخص این روزگار مانند مساجد تاریخانه و نائین داراست. این قرابت حاکی از آن میباشد که معماران این عصر آگاهانه کوشیدند تا با محافظت طرح کلی پلان مسجد، از روش استعمال دائمی از موادسازنده معماری قبلی و توکل بر راه‌های متعدد  شماره تلفن مسجد سجاد مشهد محلی، هویتی جدا برای معماری مسجد خلق و خوی کنند.

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 5 ]

[ شنبه 25 فروردين 1403 ] 13:09 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]