دیدنی های معماری مسجد شیخ زاید

از آن گزاره می شود به طلا و جواهرات، سنگ های نصفه قیمتی، بلور و سرامیک اشاره نمود. در غایت هنرمندان و مواد اول از کشورهای سرتاسر فقید گرد هم آمدند و منفعت همیاری 11 ساله آن ها به زیباترین صورت ممکن به دست آمد. برای مثال کشورهایی که درین زیبایی به طوری سهم دارند مسجد امین مشهد می شود به هند، جمهوری اسلامی ایران، ایتالیا، آلمان، مصر، ترکیه، مراکش، پاکستان، مالزی، چین، انگلیس، نیوزیلند و جمهوری مقدونیه اشاره نمود.

 

بعد ها مسجد روضه خوان زاید 420 در 290 متر است و کلاً مساحتی نزدیک به 12 هکتار را در بر می‌گیرد. طول ساختمان از کف تا سقف موازی با 33 متر است و همانگونه که گفته شد می تواند بیش تر از 41 هزار نفر را در خویش مکان دهد. صرفا تالار اساسی مسجد، گنجایشی 7 هزار نفری دارااست و همینطور دو تالار کوچکتر مسجد هرکدام میتوانند 1500 نفر را در خویش مسجد سجاد مشهد مکان دهند. بد وجود ندارد بدانید یکی این تالار های خرد، به خانم ها تخصیص دارااست و باقی مناطق مردانه می باشند!

 

بعضا از نکات دیدنی معماری مسجد روضه خوان زاید عبارت اند از:

 

- با نگاه به مناره های مسجد می اقتدار ترکیبی از معماری عثمانی، فاطمی و مملوک را دید که به شکلی چشمنواز، هنر کلان و متنوع فقیه اسلام را در یک توده بندی قشنگ ادغام نموده است.

- برای تزیین شبستان مسجد، از مرمر یک‌سری رنگ در کنار تکنیک های غامض مهندسی به طوری بی نظیر استفاده شده میباشد.

- ردیف های مسجد شیخ زاید، برخلاف ردیف های معمول در معماری رزرو مسجد سجاد مشهد اسلامی که تنها در قسمت بالایی مزین به تاج می‌باشند، در بخش پایینی خویش نیز تاج داراست.

- در تزیین مسجد، برای رفتار طرح های اصیل هنری، تقدم را بر به کار گیری از رنگ ها گذاشتند. براین اساس رنگ دیوارها، ردیف ها و فرش ها به زیبایی در کنار هم نشسته اند و از مسجد، یک سمفونی رنگ و سایه ساخته اند.

- جذاب آن که در مسجد روضه خوان زاید، تقارن و تکرار طرح های شماره تلفن مسجد سجاد مشهد سنتی هنر اسلامی را با به کارگیری از شیوه های امروزی و در شکلی جدید به تصویر کشیده اند. به صورت نمونه در قسمت های شیشه کاری، موزاییک کاری، حکاکی ها و شیشه های ساب‌پاشی (4) گردیده این مسئله را خواهید مشاهده کرد.

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 16 ]

[ چهارشنبه 24 اسفند 1401 ] 11:10 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

ساخت سه قبه بزرگ در مسجد الحرام

به علاوه سه قبه بزرگ در وسط سطح افزوده شده ساخته شد که هریک بر چهار ستون استوار، بنا گردیده‌است. گفتنى میباشد، تعداد مأذنه‌هاى فعلى مسجدالحرام، نُه عدد مى‌باشد. به علاوه، اقدامات اساسى دیگرى مانند بناى زیرزمین، ایجاد کرد یک طبقه روى طبقه همکف و نیز آماده سازى سطح بالاى طبقه آغاز براى اقامه نماز از کارهایى بود که صورت مسجد امین مشهد گرفت. هچنین براى انتقال زائران به طبقه اولیه و بام آن، افزون بر سرویس پله‌هاى عادى، یک سری آسانسور برقى در نصیب‌هاى مختلف مسجد نصب گردید.

 

جداگانه از رواق‌هاى افزوده شده، محوطه‌هاى بزرگى در شرق و غرب و جنوب در خارج از مسجد، بدون سقف براى اقامه نماز آماده شد‌ه‌است. مساحت تقریبى این میادین در شرق - بیرون مسعى - ۴۶۰۰۰ مترمربع، در جهات دیگر ۴۲۰۰۰ مترمربع و مجموعاًً ۸۸۰۰۰ مترمربع مى‌باشد. سعی‌هایى ‌نیز براى‌ بهبود اوضاع‌ تهویه هوا در مسجدالحرام صورت مسجد سجاد مشهد گرفت که بخشى از آن، از طریق واردکردن هواى خنک به مسجد، از میان ستون‌هاست که از مرکزى در نصیب اجیاد با فاصله ۴۵۰ مترى از مسجد، تهیه و تنظیم و فراهم و ارسال مى‌خواهد شد. اما بیشتر عمل خنک کردن مسجد از طریق پنکه‌هاى سقفى میباشد که آنان‌را ۱۲۹۲ عدد نوشته‌اند.

 

فضایل مسجدالحرام

مسجدالحرام از دیرباز برای مردمان حجاز با شخصیت بوده می باشد. به حیث تاریخی اگاهی دقیقی از این که از چه زمان چنین موقعیتی پیدا کرده است، در اختیار نیست. بنابر روایات محلی و مذهبی، این محل رزرو مسجد سجاد مشهد از زمان پیدایش زمین محترم بوده میباشد. در روایات اسلامی، مسجدالحرام بافضیلت‌ترین مکان روی زمین میباشد.

 

بنابر حدیثی منسوب به فرستاده اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مسجدالحرام قدیم‌ترین مسجد زمین میباشد و حتی پیش از مسجدالاقصی بنیان گذاشته گردیده‌است.

 

در حدیث شد رحال، که بنابر شماره تلفن مسجد سجاد مشهد آن فرستاده اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده می باشد: «هجرت مکنید جز برای زیارت سه مسجد....» یکی از این مساجد، مسجدالحرام میباشد. 

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 19 ]

[ دوشنبه 22 اسفند 1401 ] 11:36 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

بررسی تغییر تحول قبله و ساخت مسجد

حضرت نبی اکرم (ص) تا زمانی که در مکه بودند طوری به نماز می ایستادند که خود و خانه کعبه و بیت المقدس در یک راستا قرار بگیرند، به این ترتیب هم به کعبه ابراهیم (ع) به عنوان خانه معبود نماز می خواندند و هم به طرف بیت المقدس می ایستادند و موافقت ضمنی یهودیان را جلب می کردند. بعد از هجرت به مدینه این فرمان ممکن خلا چون مدینه در بین مکه و بیت المقدس بود و بر حسب مسجد امین مشهد دستور حق بلندمرتبه رسول اکرم (ص) به سمت بیت المقدس نماز می خواندند و بنابراین تایپ کردن قلوب یهودیان مدینه می شد و این بدین خاطر بود که یهودیان بزودی دلیلی برمخالفت پیدا نکنند و حکومتی که هنوز محکم و استوار نگشته بود دستخوش خیانت منافقان داخلی نگردد.

 

۱۷ یا ۱۸ ماه بعداز مسافرت رسول خدا (ص) به مدینه، یعنی در روز دوشنبه نیمه رجب با نیمه شعبان سال دوم سفر هنگامی که نبی گرامی از مبارزه او‌لین ابدره در حوزه‌ جنوبی مدینه برمی گشتند، در همان مسجد تندرست بن عوف که هنگامی اولین نماز جمعه در آن خطبه شد، در حالی که در بین رکعتهای دوم و سوم نماز ظهر به رکوع رفته بودند، فرمان الهی بر این قرار گرفت مسجد سجاد مشهد تا قبله از بیت المقدس به سمت خانه کعبه در مسجدالحرام تغییر پیدا کند حضرت در همان اینک روی از بیت المقدس به سمت کعبه برگردانیدند

 

این مسجد بعد ها به مسجد ذوالقبلتین مشهور شد. میگویند یهودیان نبی اسلام را به خیال اینکه قبله ای جداگانه ندارد و قبله اش متعلق به یهودیان هست، مورد آزار و ملامت قرار می دادند و قلب گرامی فرستاده خداوند را نسبت به این گزینه رزرو مسجد سجاد مشهد به درد آورده بودند و حضرت پیوسته سر به عرش بلند می‌کرد و از معبود خواستار تغییر قبله بودند، تا اینکه این آیات در نماز فوق الذکر بر فرستاده به صورت وحی نازل شد: قدر تقلب وجهك في الماء، فلنولینک قبلة ترضيها فول وجهك شطر المسجد الحرام، و حيث ماکنتم قولوا وجوهكم شطره، و إن الذين اوتوالتاب ليعلمون ان الحق من ربهم و ما الله بغافل عما يعملون»(بقره – ۱۴۴) “همانا می‌بینیم گردش روی تو‌را در افق، پس همانا ما برای تو قبله ای قرار می‌دهیم که از آن خشنود باشی. پس برگردان روی خود را به سوی مسجدالحرام و جای‌جای که بودید برگردانید رویتان را بدان جهت آدرس مسجد سجاد مشهد و همانا به آنهایی که کتاب دادیم (اهل کتاب) می دانند که او حق میباشد از جانب پروردگارشان و آفریدگار از آنچه می کنند غافل نیست.”

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 20 ]

[ شنبه 20 اسفند 1401 ] 11:26 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

مسجد و بناهای مذهبی اسلامی در امارات متحده عربی

همینطور این لحاظ که عموم این مملکت جز با معماری ساکن خویش که به طور طبیعی خویش به وجود آورده بودند با روش معماری عموم نقاط دیگر دنیا آشنا نبوده اند نیز صحیح وجود ندارد. بنای کعبه را به گفته ابن هشام از آجر ناپخته که بزحمت بیشتراز ارتفاع قامت یک آدم طول داشته می دانند و دالارزقی، طول كعبه را ۹ ذرع نقل نموده است. در تجدید ساختمانی مسجد سجاد مشهد که حدود سال ۶۰۸ میلادی انجام پذیرفته این سازه دارنده سقفی با تیرهای چوبی گردیده‌است و بالاخره کسی معتقد براین وجود ندارد که معماری منزل کعبه او‌لین معماران مسلمان را در امر تشکیل داد بناهای اسلامی پایین تأثیر قرار داده باشد.

 

برخی از نویسندگان نیز گفته اند: اولین ساختمان های اسلامی در معنای حقیقی و واقعی کلمه نیم قرن بعد از رحلت رسول در سوریه ساخته شده و احتمالا توسط امویان فرمان به عمارت آن‌ها گردیده است. آن معماری مستقر که از آن سخن شد براساس قرائن جانور جز ساختمان های مدل از محصول نی یا این که سنگ هایی که با بی سلیقگی روی هم چیده گردیده با سقف هایی مسجد امین مشهد از متاع خاک رس و تنه نخل، نبوده میباشد. واپسین بازرسی ها نشان داده هست که ایجاد کرد بناهای مذهبی اسلامی در ایالات متحده عربی، بی تأثیر از تشکیل داد دیگر معابد آن سامان نبوده میباشد، لوسین گلون هنرشناس فرانسوی در کتاب «نگرشی بر معماری مذهبی اسلام، این نظر را دارد فی مابین یک کنیسه، دیرین و اولی مسجد اسلام مشابهت هایی یافته هست.

 

این کنیسه که سالهای اخیر در خرابه های یک شهر دیرین آدرس مسجد سجاد مشهد به اسم Doura Europas کشف گردیده به صورت یک مربع مستطیل است. این سازه مختصات زیر را دارااست

 

یک حیاط به بعدها 10*13 متر در جلوی یک نمازخانه شماره تلفن مسجد سجاد مشهد به بعدها 7.68*13/65 متر. با طول ۶ متری در راس دیوار انتهایی این عبادتگاه محرابی نیم استوانه ای میباشد با طاق ربعی که جهت آن به طرف بیت المقدس میباشد. 

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 15 ]

[ دوشنبه 15 اسفند 1401 ] 11:48 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

مسجد فرمان روا احمد استانبول کجاست؟

معماری داخلی مسجد فرمان روا احمد

آسانترین طریق چهت نیل به مسجد آبی‌رنگ، سوار شدن به تراموا به سمت پاد شاه احمد می باشد. برای این کار مسجد سجاد مشهد می بایست از خط تراموا T1 (کاباتاش به باغجیلار) استعمال کرده و بعداز پیاده شدن در پایانه پادشاه احمد، با دو دقیقه پیاده روی به مسجد آبی‌رنگ بروید. علاوه بر تراموا، میتوانید از خطوط اتوبوس استانبول برای رفتن به مسجد شاه احمد استعمال نمائید. دو خط اتوبوس TB1 (پاد شاه احمد – دولماباغچه – پاد شاه احمد) و TB2 (فرمان روا احمد – چاملیجا – فرمان روا احمد) بدین حوزه‌ مسجد امین مشهد می‌رسند که می‌توانید از آن ها استعمال نمایید.

 

مسجد شاه احمد استانبول کجاست

ساعت‌ها بازدید از مسجد فرمان روا احمد

مسجد پاد شاه احمد همچنان تحت عنوان مسجدی برای برپایی نماز استفاده میشود. این مسجد از ساعت 5:30 صبح گشوده میباشد و تا برپایی واپسین وهله نماز روزمره پذیرای مسلمان ها میباشد. مسجد در‌این ساعتها به روی گردشگران غیر مسلمان هم گشوده است اما روی هم رفته در طی برپایی نماز اذن تصویربرداری از مسجد داده نمیشود. به همین برهان بهتر می‌باشد گردشگران رزرو مسجد سجاد مشهد بازدید از مسجد را میان ساعت 8:30 صبح تا یک ساعت پیش از غروب آفتاب تهیه و تنظیم نمایند. اما درین مدت، مسجد به بازه زمانی 90 دقیقه برای هریک از نوبت‌های نماز تعطیل می‌شود. به صورت کلی ساعت کاری مسجد شاه احمد برای بازدید گردشگران به طور ذیل است:

8:30 تا 11:30

13:00 تا 14:30

15:30 تا 16:45

 

شایسته ترین فرصت بازدید از مسجد سلطان احمد استانبول

همان گونه که گفته شد، در حین برپایی نماز اذن عکاسی باطن مسجد فرمانروا احمد داده نمیشود. در این زمان شما تنها می‌توانید در نماز جماعت کمپانی کرده یا این که در کناره‌ای منتظر بمانید تا نماز به آدرس مسجد سجاد مشهد پایان برسد. اعتنا فرمائید که در زمان نماز اذن گشت و گذار در مسجد داده نمیشود. در طی روز پنج مرتبه نماز در مسجد برپا می گردد که هر نوبت 90 دقیقه ارتفاع میکشد. 

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 18 ]

[ شنبه 13 اسفند 1401 ] 13:37 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

بنای سعودی ها در قسمت شمالی مسجد نبوی

 در اتمام حد مسجد تا توسعه عبدالمجید ، به صورت یکی پرشکوه ترین مساجد فقیه اسلام جلوه گری می کند .

 

این بنا که حدود 6024 مترمربع مساحت دارااست با توسعه و تجدید بناهایی که در سه سمت شرقی و غربی و شمالی مسجد به مساحت 6247 مترمربع داده شد ، تک تک بنای سعودی ها را به 12271 مترمربع ارتقا داد که با احتساب مسجد امین مشهد مساحت جهت جنوبی و قدیمی مسجد که تا کنون پابرجاست ، یعنی 4056 مترمربع ، مساحت تمام بنای مسجدالنبی (صلی الله علیه وآله و سلم) را در حین ما به 16327 مترمربع رسانید .

 

درین بنای پرشکوه و ظریف که به صورت سه شبستان شمالی ، شرقی و غربی احداث گردید ، 222 ستون زیبا با سرستون های فلزی توأم با سنگ های حجاری شده و منقش ، جلوه آرایی خاصی دارد . و برای استواری چنین بنایی 74 ستون مربع شکل در امتداد دیوارهای شرقی و غربی ، هریک به طول 128 متر و دیوار شمالی به طول 91 متر احداث شد . که توسط 44 پنجره والا مسجد سجاد مشهد و مزین به سنگ های تراشیده شده و سرستون های هلالی ، شبستان مذکور را شکوه خاصی داد .

 

در بخش شرقی و غربی دیوار شمالی مسجد ، دو مناره به سبک معماری عثمانی ، در نهایت استحکام و ظرافت که هر کدام با 17متر عمق مبنا و 70 متر ارتفاع دارد ، عظمت بنای مسجد را دو چندان رزرو مسجد سجاد مشهد کرد .

 

پس از اتمام مرحله آغاز گسترش ، ضرورت تکمیل آن و تعمیر نمای خارجی دیوارهای شرقی و غربی و جنوبی مدنظر دولت قرار گرفت . همچنین نمای خارجی درب های باب السلام ، باب الرحمه ، باب جبرئیل آدرس مسجد سجاد مشهد و باب النساء نوسازی گردید و باب الصدیق که در طی قبلی مسدود شده بود ، با تعمیر و بازسازی دورازشوخی گشوده شد. 

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 19 ]

[ چهارشنبه 10 اسفند 1401 ] 10:49 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

حریق مسجد و نوسازی مسجد نبوی

چهل نیروی کار رومی با یکصد هزار مثقال طلا جواهرات ، چندین بار کاشی های مزین به رنگ های گوناگون ، قنادیل کشیده شده در زنجیرهای زرین ، خلاقیت فعالیت بازسازی را بعهده گرفته بودند و عمر بن عبدالعزیز آن‌ها‌را در طی جاری ساختن فعالیت از محرک و خلعت بی سود نمی گذارد. ستون های سنگی تراش شده با روکش های فلزی، دیوارهای بلند و مزین به نقوش گچ کاری و کاشیکاری دیوارها و برپایی مقصوره ها، نقاشی سقف و تزیین آن به چوب ساج و جایگزینی بنایی مستحکم و سنگی به جای خانه های گلی رسول. مسجد سجاد مشهد چنان مسجدی بنا نهاده شد که تا آن مجال بنایی به سان آن در جزیره عرب خلا. این نوسازی و تعمیرات به گفته محمد بن جریر طبری، ابن زباله و ابن نجار از سال 88 تا 91 قمری به طول انجامید .

 

آیه ها قرآنی برای نخسین بار با خطوط زینتی روح قسمت کاشی ها و دیوارهای مسجدالنبی شد. ابن نجار تصریح می کند که آحاد سوره های «والشمس» تا «الناس» را بر دیوارهای مسجد نگاشتند و به احداث چهار رزرو مسجد سجاد مشهد مناره در چهار زاویه مسجد کوشش گماشتند که به گفته ابن زباله و دیگر مستندات، مطرح ترین آنان 60 ذراع طول داشت و کوچکترین آن ها مناره غربی شامی بود .

 

توسعه مهدی عباسی : پس از خلیفه اموی، ولید بن عبدالملک 86/96 قمری ، ابوالعباس عبدالله اول آدرس مسجد سجاد مشهد خلیفه عباسی 132/136 قمری تغییرات و پیشرفت مختصری در مسجد بوجود آورد .

 

تعمیرات مسجد از 655 قمری تا 898 قمری

 

در اول ماه رمضان سال 654 قمری بر اثر وارفته انگاری یکی از فراشان مسجد به نام ابوبکر اوحد ، حریقی در بنای مسجدالنبی (صلی الله علیه و آله و سلم) رخ بخشید که در اسرع وقت به دیگر بخش ها سرایت نمود. متأسفانه با تک تک شماره تلفن مسجد سجاد مشهد همت هایی که اهل مدینه متحمل آن شدند ، نتوانستند حریق مهیب را مهار کنند . از این رو تمامی قسمت های بنای مسجد طعمه حریق شد. نمای مرمرین، سقف ها، منبر ، درب ها ، خزائن ، صندوق های کتاب، پرده ها ، قرآن ها . . . کلیه سوختند و فرو ریختند .

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 19 ]

[ دوشنبه 8 اسفند 1401 ] 10:42 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

ساخت پارکینگ دو طبقه در محوطه مسجد نبوی

هم زمان با این پیشرفت یک پارکینگ دو طبقه به مساحت 390000 مترمربع و به ظرفیت 4200 اتومبیل تشکیل‌شده که در آن پله های معمولی، پله های متحرک ، آسانسور برای سالمندان و نیز آسانسور منحصر به فرد جانبازان نصب شده است. همچنین اتاق هایی برای برق، مرکز ها تعمیراتی، دفاتر عمل ، شبکه های آب و فاضلاب ، سیستم ایمنی خودکار آتش نشانی که در طول آتش سوزی مسجد امین مشهد به طور اتومات آغاز به عمل کرده و دیواره ای از آب دربین بخش ها آتش گرفته و بقیه مناطق به صورت حائل تشکیل داد می نماید نیز وجود داراست.

 

در بین محوطه پارکینگ ساختمان هایی در 4 طبقه برای سرویس های بهداشتی مسجد سجاد مشهد احداث شده که در آن حدود 6000 محل وضو و 2000 سرویس بهداشتی عمل گذارده شد‌ه‌است.

 

همچنین به عنوان یک کار احتیاطی برای حفاظت برق ما یحتاج مسجد و واحدهای احداثی دیگر چهار منبع مختلف در نظر گرفته شده که دوتای آن از شرکت برق مدینه منوره و منبع سوم متشکل از شش دینام مولد بسیار گرانقدر است و چهارمی منبع از تعداد زیادی باتری که در درون مسجد النبی شغل گذاشته گردیده است تشکیل می‌گردد. در‌حالتی که یک کدام از منابع برق شهر جدا شود شماره تلفن مسجد سجاد مشهد برق مسجد به طور اتوماتیک از منبع دوم هواخواهی می‌شود و در‌حالتی که هر دو منبع شهری از شغل بیافتند که این پدیده فوق العاده معدود می باشد، منبع سوم به طور اتوماتیک به فعالیت خواهد به زمین خورد و درصورتی که همه منابع از شغل افتادند که این شرایط شبیه به محال میباشد برق مسجد و مرکز ها ضروری از طریق چهارمی منبع پناه خواهد شد.

 

در دو صحن قبلی مسجد نیز، چترهای خودکاری گذاشته شده که برای هجران از آفتاب و باران باز رزرو مسجد سجاد مشهد و بسته میگردند.

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 14 ]

[ شنبه 6 اسفند 1401 ] 10:50 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

قصه شیخ صدوق از مسجد جمکران

مرحوم آیة الله حائری، کتاب ارزش‏مندی دارا‌هستند که‌این مولف، آن کتاب را از محضر معظم له ودیعت گرفتم و با اذن‏ی وی زیراکس کردم .

 

هنگامی که دست نوشته‏های او‌را به محضر مقدس وی بردم، از سرویس‏شان پرسیدم: «آیا برای نقل مطالب این کتاب، مجاز هستم؟» . وی، علاوه بر این که اذن دادند، فرمودند: «اینجانب، درین کتاب ، فقط مطالبی را آوردم که بر صدق آن‏ها اعتقادوباور مسجد امین مشهد دارم و می‏توانم بر صدق آن‏ها عهد حضرت عباس بخورم » .

 

مرحوم آیة‏الله حائری، در این کتاب می‏فرمایند :

 

مسجد جمکران، یکی از نشانه‌ها باهرات آن حضرت میباشد . توضیح این نوشته‌ی علمی، در ضمن یکسری جهت – که شاید خیلی‏ها از آن غافل باشند – ذکر شده می‏گردد :

 

1ـ قصه مسجد جمکران که در بیداری واقع گردیده، در کتاب تاریخ قم که کتاب مسجد سجاد مشهد معتبری می‌باشد، از صدوق، علیه الرحمه، نقل گردیده‌است .

 

مرحوم آقای بروجردی که مرد ظریف و ملایی بود، می‏فرمود: «این داستان، در طی صدوق، علیه الرحمه، واقع گردیده و این که وی نقل نموده است، دلالت‏بر کمال درستی آن دارااست .

 

2ـ قصه، مشمول جریانی می باشد که مرتبط با یک نفر وجود ندارد، برای این که شماره تلفن مسجد سجاد مشهد صبح که عموم بیدار می‏شوند، می‏بینند با زنجیر، آرم گذاشته گردیده‌است که عموم اعتقادوباور نمایند . و این زنجیر، مدتی در خانه سید محترمی، ظاهرا به اسم سید ابوالحسن الرضا، بوده میباشد و عموم به آن استشفاء می‏کرده‏اند و بعدا، فارغ از هیچ جهت طبیعی، مفقود می‏گردد .

 

3ـ مکان دور از شهر و در میانه کویر، جایی وجود ندارد که آیتم جعل یک شخص جمکرانی بشود، آن هم دست تنها، در یک شب ماه رمضان .

 

4ـ نوعا، عموم ساده، به واسطه‏ی خواب، یک امامزاده را مشخص می‏نمایند رزرو مسجد سجاد مشهد و مسجد، از تصور عموم بی آلایش، بدور می‌باشد .

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 15 ]

[ پنجشنبه 4 اسفند 1401 ] 10:45 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

منبع‏ شناسی مسجد جمکران

سید ابوالحسن الرضا ، زنجیرها و میخ‏ها را به قم آورد و در خانه‏ی خود حفظ کرد . هر بیمار صعب العلاجی که خود را بدین مسجد امین مشهد زنجیرها می‏مالید، در فعلا، شفا می‏یافت .

 

ابوالحسن محمد بن حیدر گفت: «به طور مستفیض شنیدم، بعد از آن که سید ابوالحسن الرضا وفات کرد و در محله‏ی موسویان (خیابان آذر فعلی) مدفون شد، یکی‌از فرزندانش بیمار گردید . درون اطاق شده سر صندوق را برداشت مسجد سجاد مشهد زنجیرها و میخ‏ها را نیافت » .


منابع تاسیس مسجد مقدس جمکران به فرمان حضرت صاحب و مالک الزمان، ارواحنا فداه، مبنی بر تسلسل هنگامی، به شرح ذیل می باشد :

 

1- نخستین هر که‌این روایت را در کتاب خود آورده، ابوجعفر محمد بن علی بن بابویه، مشهور به شیخ صدوق (متوفای 381 هجری) هست . او، مشروح آن را در کتاب «مونس الحزین فی معرفة الحق و الیقین» درج کرده است .

 

با دقت به این که تاسیس این مسجد در بعد از ظهر روحانی صدوق‏رحمه الله واقع شده، و او در قم زندگی می‏کرد، طبعا، تمامی‏ی جزئیات آن را بدون واسطه از حسن بن مثله، و سید ابوالحسن الرضا و دیگر شاهدان عینی، شنیده و نقل کرده است .

 

کتاب مونس الحزین، همانند ده‏ها اثر گران‏بهای دیگر روحانی صدوق، در آدرس مسجد سجاد مشهد طول فرصت، از در بین رفته و به دست ما نرسیده است .

 

2- حسن بن محمد بن حسن قمی، معاصر شیخ صدوق، مالک کتاب گران سنگ« تاریخ قم» ، شرح آن حادثه را از کتاب شیخ صدوق نقل کرده است .

 

کتاب تاریخ قم در عصر شیخ صدوق، به سال 378 هجری، در بیست‏باب به حرفه‏ی تحریر در آمده میباشد .

 

3- حسن بن علی بن حسن بن عبدالملک قمی، به سال 865 هجری آن را شماره تلفن مسجد سجاد مشهد به فارسی ترجمه کرده است .(الذریعه، ج 3، ص 276 ) .

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 15 ]

[ سه شنبه 2 اسفند 1401 ] 10:21 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]