هدف عارف از عبادت
عارف حق (خدا) را مي خواهد نه براي چيزي مسجد سجاد مشهد غير حق، و هيچ چيزي را بر معرفت حق ترجيح نمي دهد، و عبادتش حق را صرفا به خیال اين است که او شايسته عبادت است و بدان جهت است که عبادت رابطه اي می باشد شريف في حد ذاته نه به خیال و خاطر ميل و طمع در چيزي يا ترس از چيزي.»
مقصود اين می باشد که عارف از نگاه غرض «دیندار» است، تنها خدا را مي خواهد ولکن او آفریدگار را به واسطه نعمتهاي دنيوي و يا اخرويش نميخواهد، زيرا درصورتیکه چنين باشد، مطلوب بالذات او اين نعمتهاست و معبود مقدمه و وسيله هست، پس آفریدگار و مطلوب حقيقي همان نعمتها میباشند و در حقيقت پروردگار و مطلوب حقيقي نفس است زيرا آن نعمتها را براي ارضاء نفس مي رزرو مسجد سجاد مشهد خواهد.
عارف هر چه را بخواهد به خیال و خاطر معبود مي خواهد او در شرایطیکه نعمتهاي خداوند را مي خواهد از آن جهت مي خواهد که آن نعمتها از ناحيه اوست و عنايت اوست، کرامت و لطف اوست. پس غير عارف پروردگار را به خاطر نعمتهايش مي خواهد و عارف نعمتهاي آفریدگار را به خاطر پروردگار مي خواهد
اينجا پرسشي پيش مي آيد که آدرس مسجد سجاد مشهد درحالتی که عارف پروردگار را براي چيزي نميخواهد پس چرا اورا عبادت مي کند؟ مگر نه اين هست که هر عبادتي براي منظوري است؟ شيخ پاسخ مي دهد که مقصود عارف و انگيزه عارف بر عبادت يکي از دو چيز است. يکي شايستگي ذاتي معبود براي عبادت يعني از آن جهت او را عبادت مي کند که او شايسته عبادت می باشد. نظير اين که بشر کمالي در شخص يا شيئي مي بيند و اورا مدح و ستايش مي کند، چنانچه بپرسند انگيزه تو از اين ستايش چيست؟ اين ستايش براي تو چه فائدهاي دارااست؟ مي گويد من به طمع فائدهاي از اين شخص يا از اين شيء ستايش نکردم، صرفا از آن جهت ستايشش کردم که اورا به حق لايق ستايش ديدم، همه تحسينهاي قهرمانان در هر شماره تلفن مسجد سجاد مشهد فن اي از اين قبيل میباشد.
[ يکشنبه 27 اسفند 1402 ] 14:45 ] [ شهریار شاهان ]
[ ]