گلشن دلگشا شیراز

گلشن دلگشا شیراز يکي از گلشن مسجد سجاد مشهد  هاي تاريخي شيراز میباشد که در نزديکي آرامگاه سعدي واقع شد‌ه‌است. اين گلشن در جناح شمال شرقي و در سمت جنوب تنگ آب خان و در بستري کوهستاني واقع گردیده است. قرار به چنگ آوردن این گلشن در کنار قناتی موسوم به ماریز سعدی و واقع شدن در محدوده قلعه ای موسوم به کهندژ میباشد. این گلشن در زمان صفويه نيز از گلشن هاي اساسی و تفريحي شيراز بود. به طوري که در تصاوير میراث از جهانگردان رزرو مسجد سجاد مشهد  اروپايي به اين گلشن اشاره هاي فراوان گردیده است و یک کدام از مثال های زیبای پیاده سازی گلشن اهل ایران میباشد.

تاریخچه گلشن دلگشا شیراز

سوابق آباداني و رونق گلشن دلگشا به زمان پيش از اسلام و به زمان حکومت ساسانيان منسوب شده میباشد.

در زمان اشراف تیمور گورکانی آدرس مسجد سجاد مشهد  از نهایت آبادانی منتفع بوده میباشد ،که تیمور بعداز دیدن آن، در سمرقند باغی به همین اسم سازه کرد.گلشن در عصر ی صفویه نیز بسیار پر اسم و رسم و در عصر افشاریه نیز همچنان آباد بوده میباشد. این گلشن در مسافت ی زمان نادرشاه تا سلسله زندیه زخم های فراوانی رویت کرد که در طی کریم ومهربان خان زند مجدد احیا شد.

گلشن دلگشا در دشت جعفرآباد و ذیل خیس از گلشن آرامگاه سعدی و در وسط دو کوه میباشد. بیان کننده غیر از کوشک میانی گلشن، که بارها در گیر فساد  شماره تلفن مسجد سجاد مشهد و تغییر و تحول شـده اسـت، حدود و طـرح کلی فعلی دلگشا تغییر و تحول چندانی نکرده باشد.

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 10 ]

[ سه شنبه 1 خرداد 1403 ] 13:23 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

تحصیل در گرجستان صادرات به گرجستان تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) دانلود فیلم هندی ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری ال تی پارت روغن زالو چیست Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]